|     English / Swedish

Thu, 29 Aug 2024 08:30:00 +0200

Mackmyra släpper den andra jubileumsutgåvan - 1999 Vision

Mackmyra 1999 Vision lanseras som planerat och är den andra utgåvan i jubileumsserien, där varje utgåva är begränsad till endast 1 999 flaskor. Utgåvan är en hyllning till den visionära drivkraft som har genomsyrat företaget från dag ett och banat väg för den nordiska whiskyindustrin.

Mackmyra 1999 Vision är en lätt rökig whisky med mycket pondus och karaktär. Den består huvudsakligen av nya svenska ekfat, kompletterade med rökiga Ex-Bourbonfat och ett PX-fat för att lyfta de gräddiga tonerna från de svenska ekfaten. Whiskyn presenterar sig med en söt doft där röken spelar en biroll, och i smaken tar röken och de kryddiga ekfattonerna sakta över frukt- och sockersötman för att helt dominera i eftersmaken.

"Mindre fatstorlekar, fat av svensk ek och egenrökt malt är resultatet av den visionära anda som präglade Mackmyras tidiga år. Att kombinera dessa element för att skapa en whisky har varit en utmaning. De små faten, den svenska eken och vårt rökiga destillat är alla kraftfulla karaktärer som möts med respekt i denna utgåva – ingen del backar undan, men tillsammans skapar de en balanserad och harmonisk helhet."Lii Johnson, Master Blender.

Doft
Doften är försiktigt rökig där röken är söt med inslag av honung, grillad citron och havssalt. Efter luftning är de söta tonerna från faten mer framträdande i form av torkad frukt, vanilj och apelsinchoklad. Även fatinslag som läder och sandelträ finns där.

Smak
Röken blommar ut, liksom ekfatens kryddiga och kraftfulla karaktär. Ingefära, peppar och anis samspelar nu med vaniljfudge och söta torkade frukter från PX-fatet. En oväntad smak av polkagris finns i bakgrunden.

Eftersmak
Det hettar till i det långa avslutet när den söta röken är i full blom och fint balanseras upp av ekbeska, peppar och citrus. Men där finns också fruktsötma och vanilj, samt pigga inhopp av polkagris och sandelträ.

Huvudsakliga ingående fat
53% Ny Svensk Ek, 100L
34% Ex-Bourbon, 100L, rökigt recept
13% PX-fat, 200L

1999 - Vision är den andra av fyra i 25-års jubileumsserien och kan beställas i Systembolagets beställningssortiment fr.o.m. den 3 september.

Mackmyra 1999 Vision
Säljstart: 2024-09-03
Artikelnr: 85283
Alkoholhalt: 45,2 %
Volym: 70 cl
Pris: 1499:- SEK

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: +46(0)
70 – 563 84 37

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressrelease Mackmyra Vision SE (PDF)