|     English / Swedish

Mon, 26 Aug 2024 10:44:15 +0200

Mackmyra Svensk Whisky lanserar Myra – en rökig syster till Mack

Trots en utmanande tid för Mackmyra fortsätter destilleriet att leverera högkvalitativ svensk whisky. Mackmyra är därför stolta över att kunna presentera det senaste tillskottet: Myra – en rökig single malt whisky som kompletterar populära utgåvan Mack.

Från och med tisdagen den 27 augusti finns Myra tillgänglig att beställa via Systembolagets beställningssortiment. Myra är skapad för dem som uppskattar en sofistikerad kombination av fruktiga och rökiga toner. Denna whisky erbjuder en rik smakupplevelse med inslag av vanilj, päron, citrus och honung, allt elegant inlindat i en rökig slöja inspirerad av svensk natur.

Precis som sin föregångare Mack har Myra mognat på Ex. Bourbonfat, vilket ger den dess karaktäristiskt lena och fruktiga bas. Hälften av faten har dessutom lagrats med Mackmyras rökiga enrisrecept, vilket tillför en djup och distinkt rökighet. Resultatet är en harmonisk whisky som elegant balanserar sötma och rök på ett inbjudande och komplext sätt. Likt Mack är Myra ett mer hållbart alternativ, buteljerad i en praktisk PET-flaska och prissatt för att göra svenskt hantverk tillgängligt för alla.

Smakprofil

Doft: Doften är fruktig och söt, där tonerna av gula päron och citrus kompletteras med inslag av vanilj och honung, inramade av runda och milda röktoner.

Smak: Smaken är livfull med citrusinslag av lime och apelsin, som samspelar med vanilj och honung. Maltiga undertoner av halm och en subtil rökighet bidrar till whiskyns komplexitet.

Eftersmak: Eftersmaken är medellång och präglas av lägereldstoner som mjukt övergår i fruktiga nyanser av päron, med inslag av kanel och halm.

Myra lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 27 augusti 2024.

Mackmyra Myra
Säljstart: 2024-08-27
Artikelnr: 84915
Alkoholhalt: 40 %
Pris: 299 SEK (exklusive pant)

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: +46 (0) 705–63 84 37

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon: +46(0)
70 – 563 84 37

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressrelease Mackmyra Myra SE (PDF)